vrijdag 3 oktober 2014

Patroon voor een poncho met capuchon

Een aantal keer is mij gevraagd of ik een patroon had voor de poncho met capuchon die ik vorige herfst voor moppie had gehaakt. Ik heb toen maar wat gedaan en dat pakte goed uit.

Gehaakte poncho met capuchon

Maar afgelopen avond heb ik een nieuwe poncho gehaakt en bij elke stap opgeschreven wat ik deed.
Het is niet erg ingewikkeld, maar om het dan begrijpelijk op te schrijven valt nog niet mee.
Ik hoop dat het te volgen is, wanneer er vragen zijn hoor ik het graag.

Als eerst haak je een poncho zoals op vele sites beschreven van boven naar onder met een mooie rand naar keuze, daarna haak je de capuchon vanaf de hals van de poncho naar boven.
Deze poncho heb ik gemaakt voor mijn moppie van 2jaar maar is gemakkelijk aan te passen voor een grotere of kleinere maat.

Poncho met capuchon gehaakt

De beschrijving is van deze nieuwe poncho, gehaakt met een acryl wol mix, nu te koop bij wibra.
Ik haakte met naald 10. 

l: lossen
hv: halve vasten
v: vasten
hst: half stokje
st: stokje

De poncho.

Haak een ketting van 42 l En sluit deze tot een ring met een hv in de 1e lossen.
(Voor een grotere maat haak je een langere ketting, zorg ervoor dat het een even aantal steken heeft)
Toer 1: 2l (Is je eerste st) 2st, 2l, 21st, 2l, 18st, sluit met hv in 2e l van het 1e stokje.
Toer 2: 2l, 2st, dan in de losse opening,  (1st, 2l, 1st) 21st, (1st, 2l, 1st) 18st, sluit met hv
Toer 3: 2l, 3st, (1st, 2l, 1st) 23st, (1st, 2l, 1st) 19st, sluit met hv
Toer 4: 2l, 4st, (1st, 2l, 1st) 25st, (1st, 2l, 1st) 20st, sluit met hv

Haak zo verder tot de gewenste lengte. In mijn geval 14toeren.
Je haakt dus eigenlijk in elk st een st, in elke opening 1st,1l, 1st.

Voor een speels effect haakte ik toer 12: 1hv, 3l,  1steek overslaan, 1st, 1l, 1steek overslaan, 1st, 1l, 1steek overslaan etc. etc...... In de opening (1st, 2l, 1st)
toer 13: 1st in elk st en ook in elk 1l-opening, de hoek weer zoals steeds.

Gratis Haakpatroon poncho



De rand.

Toer 1:
(1l, 2steken overslaan 1st, 1l, 1st, 1l, 1st, 1l, 1st, 1l, 2steken overslaan, 1v) Herhaal dit nog 1x.
Daarna in de punt van de poncho 1l, (1st, 1l) 6x 2steken overslaan 1v, 
Daarna verder haken zoals de 1e 2 boogjes tot aan de andere punt, 
deze idem haken als de 1e punt.
Je hebt dan 2x7 kleine boogjes en 2x 1groter boogje.

Toer 2:
Ga met 3hv naar de 2e ruimte tussen de stokjes, dus 1hv in de ruimte tussen de laatste v en het 1e st, 1hv in het st, 1hv in de volgende ruimte.
In deze ruimte 3l, 1st, 1l, dan 1st, 1picot, 1st in de volgende ruimte en weer 1st, 1l, 1st in de ruimte daarna 1l, "zweef" naar het volgende boogje, 1st, 1l, 1st, tussen de 1e 2st, 1l, 1st, 1picot, 1st in de volgende ruimte en weer 1l, 1st, 1l, 1st in de volgende ruimte, 1l, "zweef" naar het volgende boogje etc. etc.

Patroon rand van poncho

Rand roze poncho

De capuchon

Haak aan de boven rand 4 toeren 1st in elk st.

Toer 5: haak 1st in elk st, behalve in de 7steken middenvoor. Hierin haak je 2hst, 3v, 2hvst.

Haak daarna heen en weer 1st in elk st. De 7steken middenvoor neem je dus niet me.

Haak net zolang heen en weer totdat de lap die ontstaat, verticaal dubbel gevouwen,  losjes rond het hoofdje gesloten kan worden. In mijn geval na 9toeren.
Kant af, vouw de lap dubbel met de goede kant op elkaar en naai de bovenkant op elkaar.

Klaar is je poncho met capuchon.

Eindresultaat poncho met capuchon

Gehaakte poncho met muts enjoymyenjoyz

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen opschrijven.
Ik ben benieuwd naar jullie poncho's.

Veel liefs Joyce 


23 opmerkingen:

lindy zei

super, dank je wel voor het patroon van de poncho. ik ga hem heel snel maken.

ben er erg blij mee.

groetjes,
lindy

Joyce zei

Graag gedaan. Ik zou het leuk vinden om hem te mogen bewonderen wanneer je klaar bent

Joyce zei

Wat leuk om te horen dat er succesvolle poncho's ontstaan uit mijn patroon. Dankjewel voor het laten weten.
Kan ik hem ergens bewonderen, Laevi?

Anoniem zei

Super! Ben de poncho nu aan t haken! Ik maak een foto als hij klaar is...

Joyce zei

Wat leuk, ik ben benieuwd.Anoniem.

Fam. Gemmink-van den Berg zei

Super poncho, ook fijn om te haken!
Krijg er geen foto bij...?
Groetjes Karin

Fam. Gemmink-van den Berg zei

Super poncho, ook fijn om te haken!
Krijg er geen foto bij...?
Groetjes Karin

Anoniem zei

Hoi Joyce,

Ik wil heel graag deze poncho maken maar dan voor een volwassen.. Dus ik kom niet uit met 42 steken wel met 100 maar hoe dan verder??? Hellup..


Joyce zei

Hallo anoniem,
Dan gaat het eigenlijk bijna hetzelfde, maar ipv 21st, 2l haakt u 50st, 2l in de eerste toer.
Daarna haakt u steeds in de 2L ruimtes (1st, 2l, 1st) om te meerdere, in alle st haakt u 1st. Net zolang totdat de gewenste lengte is bereikt.
Hopelijk is het zo duidelijk en word het een mooie poncho.
Veel succes en plezier.

Unknown zei

Hoeveel garen heb je nodig voor de poncho? Wil de poncho graag voor mijn dochtertje haken, hij is prachtig.Heel erg bedankt voor het patroon.

Joyce zei

Oei Grietje, hoeveel waren het nu ook al weer. Ik weet nog wel zeker dat ik voor een volwassen variant zonder capuchon 7bollen heb gebruikt. Ik gok dat ik voor deze 5bollen gebruikte. Maar het is ook afhankelijk hoe strak of los je haakt. Misschien voor de zekerheid een extra bol kopen? Succes met haken.

corry crombez zei

hoi heb juist een poncho voor mijn dochter gehakt met jou voorbeeld maar ze wou geen kap maar wel franjes de volgede mag ik wel met kap doen ;)

Mascha zei

Hoi Joyce,

Ik wil de poncho voor n kindje van 1/2 jaar maken, zodat ze deze tot minstens haar eerste verjaardag kan gebruiken.
Kun je me laten weten hoe ik t aantal steken bereken. Daarnaast lees ik dat je haaknaald 10 hebt gebruikt. De steel ziet er niet zo grof uit. T klopt toch, haaknaald 10.

Ik joor graag van je. Alvast bedankt.
Groetjes Mascha

Joyce zei

Wat leuk om te horen Corry Crombez, grappig he die kleine meiden, ze weten precies wat ze willen.

Voor mascha,
Ik heb inderdaad naald 10 gebruikt, maar had ook grof garen gebruikt.

Je kunt deze poncho ook prima met ander garen haken.
Hiervoor begin je met een ketting welke gemakkelijk over het hoofdje kan. Let op dat de ketting een even aantal steken bevat. Hopelijk heb ik je vraag zo voldoende beantwoord, anders hoor ik het graag.
Succes

Anoniem zei

Hallo.

Hoe grof waren u garen?
Ik wil hem zelf ook maken voor mn dochtertje van 2. Alleen moet ik dan meer lossen opzetten als ik wol haakmaat 5-6 hebt? Gr Nicol

Joyce zei

Hallo anoniem

Inderdaad, u moet beginnen met een ketting van lossen welke rond het hoofdje van degene voor wie de poncho past. Het enige waar u op moet letten is dat het een even aantal steken heeft.
Succes ermee

Erika zei

Hoi, bedankt om dit patroon te delen! Ik ben begonnen met de poncho voor mijn achternichtje van 4 mndn. Ze is een flinke baby dus ik heb een ketting van 80l gehaakt in de micro grande van Catania. Misschien niet zo warm maar meer voor het tussenseizoen. Benieuwd naar het resultaat. Alleen nog een klein vraagje, telkens op het einde van de toer sluit je met een hv. Misschien een stomme vraag maar is het normaal dat je dit duidelijk ziet in het patroon?

Joyce zei

Hallo Erika. Sorry ik ben niet vaak meer te vinden op mijn blog. Waarschijnlijk is mijn antwoord te laat voor deze poncho maar misschien heb je er nog iets aan in een volgend project. Wanneer ik een halve vasten maak om een toer te sluiten trek ik die altijd goed stevig aan, daardoor liggen de laatste steek en de eerste steek van een toer netjes tegen elkaar aan en is de halve vaste praktisch niet meer zichtbaar.

Erika zei

Hallo Joyce,

Niet erg, hoor, je ziet, ik lees het zelf nu ook maar pas. Ik heb uiteindelijk doorgehaakt ipv telkens te sluiten met een halve vaste :-) Ik heb hem uiteindelijk nog terug uitgetrokken en een ketting van 100 lossen gehaakt. Het nadeel was dat ik hem niet steeds kon passen vermits mijn achternichtje natuurlijk niet in de buurt was :-)
Ik ben nu terug begonnen aan een poncho voor haar in dikkere wol: Alaska van Katia, en ook een roze :-)
Nogmaals bedankt voor jouw mooie en duidelijke patroon, het is heel moeilijk om een patroon te vinden voor een poncho mét kap als je dit googlet dus ik ben héél blij met dit patroon!

bertha lanting zei

hoi Joyce ik ga je leuke patroon proberen, je hoort van me grtjes bertha

Anoniem zei

Hoi joyce ik ben een beginnend haakster maar ik vroeg me af hoeveel lossen je moet beginnen voor een poncho voor een volwassenen en hoe zit het dan moet toer 1.

Anoniem zei

Ik heb nu 62 l

Barbara Kessels zei

Hoi Joyce,
Ik wil voor mijn kleindochter die 10jr. is deze poncho met capuchon haken.
Helaas weet ik haar maat niet, dus weet ook niet hoeveel lossen in moet opzetten.
Kan je mij helpen ?
Liefs Barbara Kessels - bsuzette2011@hotmail.com